اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

مدیر مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست با بیان اینکه مهلت خودروسازان برای ارتقا استاندارد یورو 4 به به پایان رسیده است، گفت: سازمان محیط زیست از ابتدای شهریورماه آزمایش خودروها براساس استاندارد یورو4 را آغاز کرده است و نتایج آن را طی یک ماه آینده اعلام خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ابتدای سال جاری سازمان محیط زیست در گزارشی اعلام کرد آلایندگی بنزین پتروشیمی که طی سال 88 به بعد به منظور تامین بنزین مصرفی خودروها تولید می شد، بسیار فراتر از حد مجاز بوده به طوری که معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست اعلام کرد؛ افزایش آلودگی هوا طی سال 88 تا 92 و کاهش روزهای ناسالم شهر ارتباطی مستقیم با تولید بنزین پتروشیمی دارد.

این درحالی است که برخی افراد غیرکارشناس در ادعاهایی مدعی شدند که بنزین تولید پتروشیمی آلایندگی زیادی نداشته و ارتباط افزایش روزهای ناسالم هوا را کذب محض اعلام کردند.

مدیر مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه فرافکنی ها با تایید آلایندگی بنزین پتروشیمی پایان گرفت، گفت: طی این سال ها آلوده ترین ترکیب بنزین توزیعی بنزین پیرولیز بوده که طی سال 89 تا 92 به میزان بسیار زیادی تولید و در خودورها مصرف شده است.

به گفته رشیدی، میانگین مصرف بنزین پیرولیز از 790 مترمکعب در روز در سال 89 به 340 مترمکعب در روز در سال 92 رسیده و ارتباط مستقیم با افزایش روزهای ناسالم هوا در مدت زمان مذکور داشته است.

وی تصریح کرد: میزان بنزن موجود در بنزین پیرولیز 40 درصد حجمی و آروماتیک موجود در آن از 65 درصد حجمی فراتر بوده است که این آلاینده میزان سرطان را در کشور افزایش داده است.

رشیدی با تاکید بر اینکه در سال 88، 32 روز هوای پاک داشتیم، اظهارداشت: با ورود بنزین پتروشیمی به چرخه سوخت، به یکباره میزان روزهای پاک در سال 89 به 14 روز تقلیل یافته و در سال های 90 ، 91 و 92 تنها سه روز پاک را شاهد بودیم. به عبارتی تغییر سوخت و عوارض آن کاملا مشهود است.

وی با اشاره به اینکه طی سال 89 تاکنون مهمترین عامل آلاینده روزهای ناسالم در هوای تهران، ذرات با قطر کمتر از 2.5 میکرون بوده است، گفت: ذرات زیر 2.5 میکرون در فرایندهای صنعتی و واکنش های اتمسفری تولید می شوند که آروماتیک ها و بنزن به شکل ثانویه در تشکیل ذرات معلق نقش خواهند داشت. از این رو در سال های 89 تا 91 میزان آلودگی هوا افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه بنزن ترکیبی سرطانزا است، گفت : آمارهای افزایش سرطان خون در کشور و حتی در کودکان نشان از آلایندگی بیش از حد بنزین پتروشیمی دارد. به همین منظور سازمان محیط زیست در ابتدای سال نسبت به آلایندگی بیش از حد این بنزین هشدار داد و از مسئولان خواست تولید و توزیع بنزین پتروشیمی را متوقف کنند.

رشیدی با اشاره به اینکه وزارت نفت نیز آلایندگی بنزین پتروشیمی را تایید کرده ، اظهار کرد: بر اساس نامه رسمی وزارت نفت میزان بنزن موجود در بنزین پتروشیمی تا 490 درصد فراتر از حد مجاز بوده است.

مدیر مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست با بیان اینکه میانگین بنزن مجاز در سوخت با استاندارد یورو 4 باید یک درصد و آروماتیک آن باید 35 درصد حجمی باشد، گفت: متاسفانه در سال های 89 تا 92 سوختی در کشور مصرف شده میزان مصرف ریفرمیت دریافتی از آن از یک هزار و 559 متر مکعب در روز در سال 89 به سه هزار و 405 متر مکعب در روز در سال 92 رسیده است که میزان بنزن موجود در ان بین 1.5 تا 2 درصد حجمی و ترکیبات آروماتیک ان 65 درصد حجمی بوده است.

به گفته رشیدی اکنون با اعلام و تایید وزارت نفت آلایندگی این نوع بنزین تولیدی به اثبات رسید و دیگر تکذیب آن از سوی برخی افراد لزومی ندارد. در عین حال توقف توزیع بنزین پتروشیمی گامی اساسی در کاهش آلایندگی ناشی از احتراق این نوع سوخت است.

وی در ادامه به توزیع و تولید بنزین یورو4 در کشور اشاره کرد وگفت : اکنون در 4 پالایشگاه مهم کشور بنزین با استاندارد یورو 4 تولید و در کلانشهرها توزیع می شود. این در حالی است که سازمان محیط زیست بر میزان الایندگی و استاندارد سوخت یورو 4 نظارت کامل داشته و مداوم تولیدات را بررسی و ازمایش می کند.

بر اساس مصوبه دولت آخرین مهلت خودروسازان برای ارتقا استاندارد تولید خودرو در کشور اول تیرماه بود که با رایزنی و مصوبه دیگری در دولت، ارتقا استاندارد تولید خودرو در کشور به اول شهریور منتقل شد، این در حالی است که رشیدی می گوید تمامی خودروهای تولیدی کشور به لحاظ میزان آلودگی از اگزوز استاندارد یورو4 را داشته اما در برخی الزامات، هنوز موفق به اخذ استاندارد یورو 4 نشده اند .

به گفته وی به عنوان مثال خودروسازان هنوز موفق نشده اند سنسور دوم اکسیژن و سیستم ای او پی دی را فعال کنند به همین منظور دولت مهلتی دو ماهه به خودروسازان داده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سوخت و خودروهای بی کیفیت طی سالهای گذشته آلودگی هوا را افزایش داده است، گفت: دیگر وقت آن رسیده که خودروسازان نیز به عملکرد خود نگاهی بیاندازند و ارتقا استانداردها را جدی بگیرند.

رشیدی با تاکید بر اینکه تولید خودروی یورو 2 سالها است که در کشورهای توسعه یافته تمام شده است، تصریح کرد :سازمان محیط زیست در مقابل خودروسازان کوتاه نخواهد امد و به طور قطع خودروسازان باید تولیدات خود را به استاندارد یورو 4 برسانند.

وی با تاکید بر اینکه اول شهریور ماه مهلت خودرو سازان برای ارتقا استاندارد تولیداتشان به پایان رسیده است، گفت: قطعا این مهلت دیگر تمدید نمی شود. این در حالی است که با هماهنگی پلیس راهور شماره گذاری خودرو فاقد استاندارد یورو 4 نیز صورت نخواهد گرفت.

به گفته رشیدی، سازمان محیط زیست آزمایش خودروها بر اساس استاندارد یورو 4 را اغاز کرده که تا یک ماه آینده میزان مطابقت تولیدات داخل با استاندارد یورو 4 اعلام می شود.

تاریخ مخابره : ۱۳۹۳/۶/۸ 

مطالب مرتبط :

اثبات ارتباط بنزین پتروشیمی با آلودگی هوا

سرطان خون از اثرات سوء بنزن/ آلودگی بنزین پتروشیمی در مجامع علمی قابل ارائه است

رئیس مرکز تحقیقات سرطان : آلودگی هوا عامل بروز 3 نوع سرطان

سرطان در کودکان ایرانی بیشتر از متوسط جهانی

بنزین غیراستاندارد علت آلودگی هوا و سرطان

قتل، قتل است! چه فرقی دارد با با چاقو آدم بکشید یا با بنزین پتروشیمی...

افزایش مراجعه کودکان مبتلا به سرطان به بیمارستان‌ها

اسناد جدید از اختلاط ماده خطرناک زایلن با بنزین/ احتمال احضار میرکاظمی به دادگاه 

فقط یک نماینده افکار عمومی را در مورد بنزین پتروشیمی منحرف می کند


نظرات شما عزیزان:


نوشته شده در تاريخ دو شنبه 10 شهريور 1393برچسب:بنزین پتروشیمی,بنزن,آروماتیک,سرطان,خودروسازان, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.